Rendszeres olvasók

2010. november 24., szerda

Palócleves

Az egyik kedvenc levesem. Savanykás, tartalmas. Én friss ropogós kenyeret is szoktam hozzá enni. Nem kifejezetten egészséges, de nagyon finom.


Hozzávalók:
- 40 dkg marhahús  (legjobb a lábszár, de sertéslapockából is szoktam csinálni, úgy is finom, de kevésbé karakteres)
- 20 dkg burgonya  (kockára vágva)
- 25-30 dkg zöldbab (Lehet friss, fagyasztott vagy konzerv. Én szeretem a konzervet használni, a levét is hozzáadom a leveshez, finom lesz tőle, csak vigyázni kell, mert egyrészt a leve sós, másrészt hamar megfő, és nem szabad nagyon szétfőzni a babot)
- 1 nagy fej hagyma
- 1-2 gerezd fokhagyma (ízlés szerint)
- 1-2 evőkanál paradicsompüré
- 1-2 babérlevél
- 2-3 szál kapor (lehet szárított is, akkor kb. egy evőkanálnyi kell belőle, de sokkal finomabb a friss)
- 1-2 kiskanálnyi pirospaprika (édes-nemes)
- 1-2 mokkáskanál köménymag  (sok recept egy késhegynyit ír, de én szeretem a köménymag ízét, szerintem nem rontja el, ha egy picit többet teszünk bele...persze aki nem szereti, az inkább használjon kevesebbet)
- 5 evőkanál olaj
- 2 evőkanál liszt
-2 dl tejföl


1.   A húst és a krumplit kis kockákra vágjuk, a hagymát megtisztítjuk, és apróra vágjuk. Ha friss babbal dolgozunk, akkor mossuk, és darabokra tördeljük.

2.   A hagymát az olajon megfonnyasztjuk. Rádobjuk a húst, fehéredésig pirítjuk, majd mérsékeljük a tüzet, hozzáadjuk a pirospaprikát, a paradicsompürét, a köménymagot, a törött fokhagymát, nagyon kevés vízzel felöntjük, és szinte a saját levében megfőzzük. Mintha pörköltet főznénk. 
(Én ezt a szakaszt kuktában szoktam csinálni, akkor hamarabb  készen van.)
 Sózzuk meg, de csak kicsit, mert jönnek még hozzá az előkészített zöldségek, amelyek szintén sósak lesznek.

3.   Amíg a hús fő, addig foglalkozni kell a babbal. 

- Ha friss, vagy fagyasztott babunk van, akkor enyhén sós vízben puhára kell főznünk, amikor félig megfőtt, hozzáadjuk a babérlevelet, a burgonyát, és együtt készre főzzük. Ezt adjuk majd a kész húshoz, és néhány percig nagyon kis lángon főzzük, hogy az ízek összeérjenek.
(Arra vigyázzunk, hogy ne főzzük szét a zöldségeket.)

De...
- Ha konzerv babbal dolgozunk, akkor én a babot a levével együtt a megfőtt húshoz öntöm. Mivel a babkonzervnek kevés leve van, ezért öntenünk kell hozzá vizet is. Beledobom a babérlevelet, ízlés szerint sózom, felfőzöm, ekkor beleteszem a burgonyát, és már csak addig főzöm, amíg a krumpli megpuhul. 
Kb. 10-12 perc. Nem kell nagyon zubogtatni, mert az általában nem tesz jót a leveseknek, és szétfő a krumpli.

4.   Mialatt a leves készre fő, a tejfölt simára keverem a liszttel, vízzel kicsit hígítom, hogy önthető legyen, és ha a krumpli puha, akkor a habarást szűrőn át öntöm a levesbe, elkavarom, és enyhe tűzön még 5 percig forralom. Ha szükséges, utána sózom.

5. Tálalás előtt finomra vágott kaporral megszórjuk

2 megjegyzés:

  1. Ehhez a leveshez nagyon finom a kapros dübbencs is, és másik fogásra már nincs is szükség.

    VálaszTörlés